De Schroeiproeven – James Dashner

Op vakantie in Italië begon ik in de Schroeiproeven, en niet veel later las ik hem om 1u ’s nachts in mijn eigen bedje weer uit. Het tweede deel van De Labyrintrenner, waarvan ik dacht dat het mijn vragen zou beantwoorden, riep alleen maar meer vragen op. Want voor elke beantwoorde vraag, kwamen er vier nieuwe vragen terug. Een heel raadselachtig boek dus, maar het was veel meer dan dat.

De Schroeiproeven - James Dashner

Algemene gegevens
Titel: De Schroeiproeven
Auteur: James Dashner
Uitgeverij: Querido
Pagina’s: 368
Genre: Dystopia, Young Adult, Spanning
Serie:The Maze Runner #2

Het verhaal
De groep Laarders bestaande uit vijftig jongens en één meisje is aardig uitgedund. De overgeblevenen zijn ternauwernood ontsnapt uit het labyrint. Een geheime organisatie, WICKED, stelt hen wederom op de proef. Getroffen door een uiterst besmettelijke ziekte, de Vuring, moet de groep zich 150 kilometer noordwaarts verplaatsen. Daarbij moeten ze een verbrand deel van de aarde, de Schroei, oversteken op weg naar het Toevluchtsoord om daar op zoek te gaan naar een geneesmiddel. Onderweg kruist een groep meisjes uit een ander labyrint hun pad. Wordt het samenwerken of tegenwerken?
bol.com

De Schroeiproeven - James Dashner

Mijn mening
Toen ik De Labyrintrenner uit las, begon ik de dag erna gelijk in De Schroeiproeven omdat ik móést weten hoe het de Laarders verder zou vergaan. Meteen vanaf het eerste hoofdstuk was ik hooked. De Laarders krijgen één nacht rust, daarna beginnen alle verschrikkingen weer opnieuw, misschien nog wel gruwelijker dan de taferelen die ze in het labyrint moesten overwinnen.

James Dashner is niet bang om gruwelijke details in zijn verhaal naar voren te laten komen, en het feit hoe ‘makkelijk’ sommige Laarders aan hun einde komen, bezorgde me vaak de kriebels. WICKED lijkt te vergeten dat het nog maar kinderen zijn, kinderen die niet op brute wijze vermoord moeten worden.

Ik verlangde tijdens het lezen van De Labyrintrenner naar meer informatie over WICKED, maar vooralsnog bleef het heel geheimzinnig. Dat was nog een reden waarom ik de Schroeiproeven zo snel mogelijk wilde lezen. Tijdens de Schroeiproeven kom je veel meer te weten over de wereld buiten het labyrint en de organisatie WICKED. Toch kwam er voor elke beantwoorde vraag, weer een nieuwe, onbeantwoorde terug! Steeds krijg je weer een klein puzzelstukje aangeboden, maar je bent  niet in staat om die op de juiste plek te leggen. Mede hierdoor werd mijn spanning tot aan de laatste bladzijde vast gehouden.

Qua personages ben ik nog meer van Newt gaan houden dan dat ik al deed. Hij is zonder twijfel mijn favoriete personage, naast Thomas en Chuck (snik..). Teresa, die ik in het eerste boek stukken leuker vond dan in de film, vond ik in dit deel helemaal niet leuk. Ik kon maar moeilijk hoogte van haar krijgen en vanaf een bepaalde gebeurtenis (lezers zullen weten welke) kon ik haar al helemaal niet meer uitstaan. Ook komen er nieuwe personages in het verhaal. Iets waar ik even aan moest wennen, maar wat naar mijn mening wel goed in het verhaal paste.

De ontknoping is net zoals in het vorige boek bloederig en bloedstollend spannend. Natuurlijk is weer niets zoals het lijkt en eindigt het verhaal weer met een enorme cliffhanger.

Eindoordeel
Hoewel je tijdens de Schroeiproeven veel antwoorden krijgt over WICKED, zijn beweegredenen en de verwoeste wereld, zijn er nog talloze onbeantwoorde vragen waarvan ik het antwoord zo snel mogelijk moet weten. Daarom heb ik de dag nadat ik de Schroeiproeven uitlas, meteen de Doodskuur gehaald, simpelweg omdat ik niet kon wachten. Want dat doet James Dashner met je. Hij houdt je in zijn greep totdat je alle boeken uit hebt. Ik geef dit boek een welverdiende vijf sterren!

5 sterren

De Schroeiproeven is voor €15 te koop bij bol.com

Koop bij bol.com

2 gedachten over “De Schroeiproeven – James Dashner

Plaats een reactie