Vrees Me – Tahereh Mafi

Man o man, het is lang geleden dat ik zó in beslag ben genomen door een boek. Vrees me las ik in één dag uit, waarna een bookhangover van een week volgde. Het verhaal, de personages en gewoon álles aan dit boek was geweldig.

Vrees Me

Algemene gegevens
Titel: Vrees Me
Auteur: Tahereh Mafi
Uitgeverij: Blossom Books
Aantal pagina’s: 352
Genre: Young Adult, Dystopia
Serie: Touching Juliette #1

Het verhaal
‘Je kunt me niet aanraken,’ fluister ik.
Ik lieg, maar dat zeg ik niet.
Hij kan me aanraken,
maar dat zal ik nooit vertellen.

Raak me alsjeblieft aan, is wat ik wil zeggen.
Er gebeuren dingen als mensen me aanraken.

Vreemde dingen. Slechte dingen. Dode dingen.

Niemand weet waarom de aanraking van Juliette dodelijk is, maar Het Herstel heeft grootse plannen met haar. Ze willen haar gebruiken als wapen in hun strijd voor een alleenheerschappij.
Maar Juliette heeft haar eigen plannen. Ze vindt voor het eerst in haar leven de kracht om terug te vechten, en om aan een toekomst te denken met de jongen van wie ze dacht dat ze hem voor altijd kwijt was.

Mijn mening
Laat ik allereerst zeggen dat je door het lezen van de achterkant totaal niet weet wat je van het verhaal kunt verwachten. Natuurlijk werd ik er nieuwsgierig van, maar van tevoren dacht ik niet: ‘OMG dit boek is vast awesome!!’ Mede doordat heel boekenblogland en Young Adult-land er lyrisch over was, moest ik hem wel lezen.

Vanaf de eerste bladzijde werd ik opgezogen door het verhaal. Tahereh Mafi heeft een hele bijzondere schrijfstijl. Ik hoorde van mensen dat je het óf heel erg kon waarderen óf je heel erg ging ergeren. Gelukkig hoorde ik bij de eerste groep, want de schrijfstijl van Tahereh Mafi vind ik geweldig. Ze schrijft heel beeldend en heel dichtbij Juliette. Je voelt gewoon de emoties van Juliette. Zo sterk, dat je je soms bijna versmolten voelt met Juliette zelf.

Ik kon me ontzettend goed identificeren met de personages. Juliette was geen overdreven badass, maar gewoon een bang en wantrouwend meisje van zeventien. Adam vond ik vanaf het begin al geweldig en zelfs voor de mysterieuze en slechte Warner voelde ik veel sympathie (plus een grote dosis aantrekkingskracht).

De manier waarop Tahereh Mafi de gevoelens van deze drie personen laat overkomen is wonderbaarlijk. Er zijn genoeg stukjes geweest dat ik met kriebels in mijn buik aan het lezen was. Na het lezen heb ik er in ieder geval een beste vriendin bij én twee favoriete fictieve jongens.

Het verhaal zelf is ook ontzettend cool. Het verhaal speelt zich af in een post-apocalyptische wereld. Het is nog niet precies duidelijk wat er gebeurd is, maar er leven in ieder geval amper dieren meer en er is ook weinig groen te vinden. Het Herstel wil de mensheid weer tot orde roepen, maar niet iedereen is het eens met hun plan van aanpak.

Eindoordeel
Ik kan met zekerheid zeggen dat dit één van de meest geweldige boeken is die ik ooit heb gelezen. Jep, zó goed/leuk/geweldig vond ik hem. Ik kan niet wachten tot ik de vervolgen aan mijn boekenkast kan toevoegen en me weer kan wanen in de wereld van Juliette, Adam en Warner. Er is een rede dat ik boeken bijna nooit vijf sterren geef, en dit is die reden. Ik bewaar mijn vijf sterren altijd voor dit soort boeken.

5 sterren

Vrees Me is voor €10 (paperback) of €19,95 (hardcover) te koop op bol.com
Koop bij bol.com

Heb jij de Touching Juliette serie al gelezen? 

20 gedachten over “Vrees Me – Tahereh Mafi

  1. Hahaha wacht maar tot je met het laatste boek bezig bent, kijken of je nog steeds zo over de heren denkt;)
    Ik ben nu met deel drie bezig en het is een fantastisch mooie serie!

  2. Ik heb het boek gelijk gereserveerd bij de bieb! Ik heb nog geen dystopia boeken gelezen, dus ik ben benieuwd 🙂 Btw mooie blog xoxo

Plaats een reactie