Prins Caspian – C.S. Lewis (Narnia #4)

Al erg lang was ik bezig in het vierde verhaal van de Kronieken van Narnia: Prins Caspian. Omdat mijn bundel zo ontzettend groot is, is het heel onpraktisch om hem mee te nemen, waardoor ik er alleen thuis uit kan lezen. Daarom duurde het relatief lang voordat ik dit verhaal uit las, maar omdat ik laatst ontzettend zin had om de film te kijken, vond ik dat ik eerst het boek uit moest lezen. Daarom vandaag mijn recensie!

Prins Caspian

Algemene gegevens
Titel: Prins Caspian
Auteur: C.S. Lewis
Uitgeverij:
Aantal pagina’s:
Genre: Fantasy
Serie: Kronieken van Narnia #4

Het verhaal
De vier kinderen uit Het betoverde land achter de kleerkast komen weer in Narnia terecht, dat er nu stil en verlaten bij ligt. Ze proberen prins Caspian te helpen de troon te veroveren, zodat er weer vrede kan komen.
Bol.com

Mijn mening
Laat ik beginnen met zeggen dat Narnia mijn favoriete fantasy wereld is tot nu toe. Ik hou ontzettend van de sfeer, de wezens die er leven (Aslan), Cair Paravel en natuurlijk de vier koningen en koninginnen van Narnia.

Het verhaal begint in Londen, waar de vier kinderen op een treinstation zitten te wachten op een trein. Door omstandigheden komen ze terug in Narnia. Voor de kinderen lijkt het alsof er een jaar is verstreken, maar in Narnia werkt de tijd anders en is er 1300 jaar voorbij gegaan. Dat zorgt natuurlijk voor verschillende problemen en het blijkt dat er nu heel iemand anders aan de macht is.

De verhalen van Narnia zijn met een vrij kinderlijk taalgebruik geschreven. Dat is natuurlijk logisch, want uiteindelijk heeft Lewis de verhalen voor zijn kleindochter geschreven. Toch stoor ik me hier niet echt aan, ik vind het juist wel grappig. Daarnaast leest het verhaal dus heel makkelijk.

Narnia bundel close up

Toch vond ik dit verhaal soms een beetje saai omdat er niet heel veel gebeurde, maar dan vooral in vergelijking tot de film. In de film barst het namelijk van de actie terwijl het in het boek allemaal een beetje ‘soft’ is. Waarschijnlijk ook omdat het een kinderboek is, maar van mij had er af en toe nog wel wat actie in gemogen.

Desalniettemin zijn de ontwikkelingen die de kinderen doormaken echt geweldig. Je merkt aan hun gedrag en denkwijze dat ze echt een stuk volwassener zijn dan in De Leeuw, de Heks en de Kleerkast. Hoewel er 1300 jaar is verstreken in Narnia (en oude vrienden zoals meteen Tumnus en de Bevers overleden zijn), maken de kinderen een hoop leuke nieuwe vrienden, waarvan Riepetjiep en Trompoen mijn favorieten zijn.

Over het einde ben ik nog steeds verdrietig, omdat ik gewoon niet snap wáárom het in hemelsnaam gebeurt. Ik ga niet spoilen, maar lezers weten vast waar ik het over heb. Het volgende verhaal is De Reis van het Drakenschip, en hoewel ik die film ook al meerdere keren heb gezien, heb ik nu al weer zin om die te gaan lezen en kijken. Ik geef dit boek vier sterren.

4 sterren

Koop bij bol.com

Hebben jullie Prins Caspian gelezen?

7 gedachten over “Prins Caspian – C.S. Lewis (Narnia #4)

  1. Alle Narnia boeken zijn gelezen, op aandringen van mijn gozer. Zijn favoriet is The Voyage of the Dawn Treader (volgens mij is dat je volgende boek, maar dat werd geschreven vóór Prince Caspian.). Reepicheep (Riepetjiep) is zijn favoriete personage! Ik heb het wel gelezen, maar op het eerste deel na vond ik het niet bijster overdonderend. Erg moraliserend, meer dan Lord of the Rings. Sterke christelijke thema’s waar ik ook niets mee heb. Misschien dat ik daarom ook minder van het verhaal kon genieten.
    MIsschien dat ik het nog eens moet proberen.

    1. Oh wat jammer, ik vind de boeken juist geweldig! Voyage of the Dawn Treader komt inderdaad hierna. Wel grappig dat dat voor Prins Caspian is geschreven.

      Ik vind de films overigens ook fantastisch, heb je die al eens gezien?

      1. Nee, nog niet. Maar dat komt wel. Ik denk dat mijn gozer ze op een gegeven moment wel wil zien. Jeugdsentiment voor hem. Dat wil zeggen: de verhalen. Niet de films.

  2. Ik ben hier ooit een keer in begonnen, maar nooit echt verder gelezen eigenlijk. Thuis hebben we namelijk zo’n dik boek staan met alle Narnia verhalen in één. Maar op een dag wil ik ze zeker weten allemaal een keer gelezen hebben!

Plaats een reactie