The Great Gatsby – F. Scott Fitzgerald

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een classic recenseerde hier, maar vorige week dinsdag had ik weer een meeting met mijn boekenclub, en daarvoor lazen we The Great Gatsby. Ik had de film wel eens gezien (die ik overigens geweldig vind), dus ik was erg benieuwd wat het boek me zou brengen. Fun fact: ik heb het grootste gedeelte van dit boek via Youtube geluisterd, omdat ik amper tijd had om te lezen. Eerlijk gezegd beviel een audioboek me heel goed! Maar wat vond ik nu van het verhaal zelf?

Lks3FC2gTlaAiZ9yl8wLdPjgJtXD8uw4AKkCmc01wuo

Algemene gegevens
Titel: The Great Gatsby
Auteur: F. Scott Fitzgerald
Uitgever: Wordsworth Editions Ltd
Aantal pagina’s: 144
Genre: Classic, Romance, Drama

Het verhaal
Through the narration of Nick Carraway, the reader is taken into the superficially glittering world of the mansions which lined the Long Island shore in the 1920s, to encounter Nick’s cousin Daisy, her brash but wealthy husband Tom Buchanan, Jay Gatsby and the mystery that surrounds him.
The Great Gatsby is an undisputed classic of American literature from the period following the First World War and is one of the great novels of the twentieth century.

Mijn mening
First things first, ik hóu van de 20s! F. Scott Fitzgerald heeft me echt verliefd gemaakt op de roaring twenties en alles wat daarbij hoort. Het is heel bijzonder om zijn schrijfstijl mee te maken, de sfeer van de tijd komt ontzettend goed over op papier. Iets wat ik heel mooi gedaan vond, was het contrast tussen East en West Egg (arm en rijk).

Het verhaal zelf gaat over Jay Gatsby, een rijke, mysterieuze man die enorme feesten geeft voor de jetset van New-York. Er is één meisje waar Jay Gatsby grote interesse in heeft, Daisy Buchanan.

Het verhaal wordt verteld vanuit de neef van Daisy, Nick Carraway. Ik vind hem in het boek eigenlijk een beetje als een sulletje overkomen, maar hij is wel heel sympathiek. Daisy vind ik een geweldig personage. Ze is zo puur en nog zo ‘jong’, maar tegelijkertijd ook wel heel wijs.

Omdat ik de film eerder had gezien dan het boek, zag ik Gatsby de hele tijd voor me als Leonardo Dicaprio (niet verkeerd, overigens).  Hij is echt de perfecte Gatsby, maar in het boek vond ik Gatsby ook een heel leuk personage, vooral als je er achterkomt waarom hij sommige dingen heeft gedaan.

Er komen twee hele sterke leidmotieven naar voren die eigenlijk het gehele verhaal blijven terugkomen. Dit is heel interessant omdat je het als het ware ‘vastklampt’ aan deze leidmotieven, het is een soort herkenningspunt voor jezelf als lezer.

Al met al vond ik dit een geweldige classic die echt mijn hart gestolen had. Het boek is ook helemaal niet zo dik dus hij leest lekker snel, en omdat er zoveel gebeurt in het boek verveelde ik me geen moment. Ik geef The Great Gatsby vier sterren!

4 sterren

The Great Gatsby is voor €5,99 te koop op bol.com

Koop bij bol.com

Hebben jullie The Great Gatsby gelezen (of gezien)?

10 gedachten over “The Great Gatsby – F. Scott Fitzgerald

      1. Haha ik lees gelukkig ook andere boeken 😉 alleen die krijgen geen plaatsje op mijn blog ^^

  1. Mooi he? Ik ga hem maar weer eens herlezen. Ik ben nu ouder (ik was ongeveer jouw leeftijd toen ik het voor het eerst las) en ik vermoed dat ik er nu anders tegenaan kijk. Dus jouw recensie komt mooi van pas 🙂 Want zo herinner ik het me ook.
    Eén van de weinige dunne boekjes die ik een warm hart toedraag!

Plaats een reactie