Harry Potter en de Geheime Kamer: dingen die anders zijn in de film

Ik ben eindelijk begonnen met het lezen van Harry Potter! De Kerstvakantie leek me daar namelijk de perfecte periode voor. Ook zijn de films deze weken op televisie, dus toen ik Harry Potter en de Geheime Kamer aan het lezen was, was de film ook op televisie. Zo kon ik de twee mooi vergelijken.


Ik denk dat ik de film meer dan tien keer gezien heb in mijn leven (zoals met alle HP films), maar de boeken lees ik nu voor het eerst. Het viel me op dat ze over het algemeen wel trouw gebleven zijn aan het boek, maar er waren een paar dingen waarvan ik dacht: “HUH?!” En die dingen zal ik vandaag kort bespreken.

  • Harry ziet Dobby voor het eerst in de bosjes bij zijn huis, en niet in zijn kamer zoals in de film.
  • Er wordt niet genoemd dat het Harry’s  verjaardag is op de dag dat Dobby hem komt bezoeken
  • De taart die op Mevrouw Bouwman haar hoofd valt in de film, valt in het boek op de grond.
  • In het boek logeert Harry veel langer bij de Wemels dan in de film. Dit vond ik héél leuk omdat ik de familie Wemel echt geweldig vind. Het stukje over ‘de tuin kaboutervrij maken’ vond ik dan ook heel leuk bedacht.
  • Je merkt in het boek dat Ginny vanaf het begin erg geïnteresseerd is in Harry, terwijl dit in de film wel minder duidelijk werd
  • Het stukje dat Harry en Ron in de vliegende auto bijna verpletterd worden door de Zweinstein Express in de film, komt niet voor in het boek.
  • De legendarische zin van Ron over de spinnen en vlinders komt niet in het boek voor!
  • Ik heb me doodgelachen over de idiote Gladianus Smalhart. Ik dacht van de film al te weten dat het een enorme sukkel was, maar in het boek is het werkelijk nog véél erger. Ik heb meerdere malen hardop moeten lachen hierom, en het feit dat Hermelien hem leuk vindt maakt het alleen maar beter.
  • Zwerkbal wordt in het boek veel uitvoeriger besproken dan in de film.
  • De ‘ontknoping’ in de Geheime Kamer vond ik véél beter uitgelegd in het boek dan in de film. In de film snapte ik de motieven van Ginny minder goed en dacht ik meer van ‘het zal wel’, maar in het boek kom je er precies achter waaróm Ginny Marten Vilijn heeft geholpen.
  • Daarentegen vond ik het stukje met de Basilisk een stuk minder uitgebreid in het boek.
  • Ik was echt ontroerd (bij de film én het boek) over de manier waarop Hagrid ontvangen wordt als hij terugkomt uit Azkaban. Zoveel liefde voor Hagrid. ❤

Ik vind het boek en de film allebei super, maar sommige elementen vind ik in het boek beter en sommige elementen in de film.

Wat vond jij van Harry Potter en de Geheime Kamer?

10 gedachten over “Harry Potter en de Geheime Kamer: dingen die anders zijn in de film

  1. Alle HP’s zijn geweldig. Dan heb ik het vooral over de boeken, want doordat ik de verfilmingen tegen het einde van de boeken serie wel wat tegen vond vallen, heb ik de laatste 2 films nooit durven kijken. Bang voor een teleurstelling.

  2. Leuk overzicht! Het is voor mij echt al eeuwen geleden dat ik het boek heb gelezen en de films heb gezien, dus hopelijk komt daar komend jaar verandering in!

      1. Zo’n reactie zou meer effect hebben als je ook daadwerkelijk een account had 😉 #hatersgonnahate x Gibby en Hic@

  3. De boeken zijn echt tien keer beter! Telkens ik de eerste open sla heb ik ze alle zeven binnen de maand uit! (hetzelfde met de film(marathons) 😀

      1. ik heb niets tegen gay’s maar
        euh…. waarom zou je dit hier zeggen
        het heeft er niets mee te maken

Plaats een reactie