Het neefje van de tovenaar – C.W. Lewis

De Kronieken van Narnia is een boekenreeks die iedereen, jong en oud, ooit gelezen moet hebben. Het is één van mijn favorieten verhalen ooit en omdat ik jullie ook wil aansteken heb ik hier de recensie van het eerste boek voor jullie.

2016-01-07 13.49.19.jpg

Algemene gegevens
Titel: Het neefje van de tovenaar
Auteur: C.W. Lewis
Uitgeverij: Callenbach
Aantal pagina’s: 160
Genre: Fantasy
Serie: De Kronieken van Narnia #1

Het verhaal
Op een dag gaat Digory niet zijn buurmeisje Polly op ontdekkingstocht in het grote huls. Hij woont daar niet zijn zieke moeder en zijn oom en tante. Per ongeluk ontdekken ze een geheime gang, die naar de kamer van oom Andrew leidt. Dan begint liet grootste avontuur van hun leven. Oom Andrew is een tovenaar en hij wil zijn kunsten wel eens op Digory en Polly uitproberen. Hij tovert ze weg naar vreemde werelden. Uiteindelijk komen ze in Narnia terecht. Daar maken ze mee hoe de eerste koning en koningin gekroond worden, en hoe de leeuw Aslan de dieren leert praten. Maar ze hebben ook tegen hun zin de slechte koningin jadis wakker gemaakt en naar Narnia meegenomen. Zal het hun lukken om dat grote kwaad weer goed te maken. En zal Digory s moeder, van wie hij zoveel houdt, misschien niet hulp van Aslan weer beter worden?

2016-01-07 13.49.53

Mijn mening
Voordat ik begon met het lezen van de Narnia boeken, had ik de films al meerdere keren gezien. Het was voor mij dan ook extra leuk om nu eens het verhaal vooraf aan ‘De leeuw, de heks en de kleerkast’ te lezen. Ik had namelijk geen idee wat er voor dit verhaal gebeurde, maar in ‘het neefje van de tovenaar’ wordt dit goed duidelijk.

Elke bladzijde van het verhaal vond ik interessant, want alle informatie was nieuw voor mij. Wat misschien bij sommige lezers een beetje kan storen, is dat het verhaal nogal kinderlijk geschreven is. Dit komt omdat het officieel ook kindersprookjes zijn. Het verhaal is echter zo leuk dat ik me hier niet door heb laten tegenhouden. Ik vond het soms juist wel grappig om te lezen hoe er met sommige gebeurtenissen op ‘kinderlijke’ manier wordt omgegaan.

In dit boek kom je er ook achter hoe Narnia is ontstaan. Dat is natuurlijk een must know voor iedere Narnia-fan. Ook kom je erachter waarom er in Narnia een ijzeren lantaarnpaal uit het niets opduikt, hoe Aslan ontstaat en waarom de heks Jadis nou zo slecht is, en waar zij eigenlijk vandaan komt.

Al met al vond ik dit een super interessant boek omdat ik hier echt meer over de oorsprong en geschiedenis van Narnia te weten ben gekomen. Ik geef dit boek dan ook vijf sterren.

5 sterren

Het neefje van de tovenaar is voor €16,99 te koop op bol.com

Wat vind jij van de Narnia reeks? 

Vanaf vandaag tot en met zondag ben ik op vakantie met srprs.me! Er zullen gewoon artikelen online komen, maar ik weet niet in hoeverre ik in staat ben om op vragen/reacties te reageren. 

 

Plaats een reactie