De leukste Nederlandse steden voor een dagje weg

Op ‘reis’ gaan in eigen land is iets wat ik graag doe. Je kunt namelijk in een dag (of twee) een hele Nederlandse stad bekijken. Het is dan niet écht vakantie, maar je bent er wel een dagje uit en je hebt weer iets nieuws gezien. Daarnaast heeft Nederland ook ontzettend veel moois te bieden. Zie hier: de leukste Nederlandse steden voor een dagje weg!

Alkmaar
Alkmaar is een ontzettende gezellige stad, en je kunt er enorm goed shoppen! Er zitten veel leuke boetiekjes die je niet overal tegenkomt. Ik ben hier heel goed geslaagd. Ook heeft de stad een mooie Waag en een aangrenzend plein met heel veel leuke terrasjes. Ik heb hier toen enorm lekkere nacho’s gegeten en daarna zijn we naar de bioscoop gegaan. Er is dus genoeg te doen in Alkmaar!

Den Bosch
In september ging ik naar Den Bosch met mijn vader, en dat was een enorm leuke dag! Naast dat je er goed kunt winkelen, raad ik je ook heel erg aan om een rondvaart te doen door de grachtjes van Den Bosch. En breng een bezoekje aan boekhandel Adriaan Heinen, daar hebben ze wel drie verdiepingen vol met boeken!

Leeuwarden
Leeuwarden is hip! Door de drie hogescholen die daar zitten barst het van de studenten, en dat merk je aan alles. Er zijn veel leuke cafeetjes, kroegjes en restaurants en je kan er enorm leuk uitgaan. Daarnaast is de sfeer gewoon heel relaxt. Ik ga er volgende week weer een weekendje heen, heb er veel zin in!

Deventer
Eigenlijk ben ik alleen maar in Deventer geweest tijdens het Dickens Festijn, maar ook toen kon ik zien hoe gezellig en knus deze stad is. Kleine straatjes, leuke, bijzondere winkeltjes en veel terrasjes. Je kunt bijvoorbeeld je eigen thee scheppen bij ‘De Blauwe Kamer’. Zeker een aanrader!

Giethoorn
Ik ben één keer in Giethoorn geweest, en volgens mij was ik toen een jaar of acht. Toch kan ik me nog heel goed herinneren hoe leuk het was. Het is een soort Venetië van Nederland. Ga als het mooi weer is, en huur een bootje. Relaxte en gezellige dag gegarandeerd! Bereid je wel voor op veel Japanse toeristen, want deze plek is erg geliefd onder deze toeristen.

Amsterdam
En natuurlijk, hoe kan ik de hoofdstad van Amsterdam vergeten? Voor mij is Amsterdam niet zo bijzonder meer omdat ik er elke dag kom, maar elke keer dat ik in het centrum kom vind ik het weer even mooi. Je kunt werkelijk alles in Amsterdam: winkelen, de toerist uithangen, lekker eten, goed stappen en nog veel meer!

Dit vind ik de leukste Nederlandse steden voor een dagje uit! Natuurlijk heb ik nog lang niet alles gezien, dus als je aanraders hebt, laat het me vooral weten!

Wat is jouw favoriete Nederlandse stad?

 

 

9 gedachten over “De leukste Nederlandse steden voor een dagje weg

  1. Groningen is veeeel leuker dan Leeuwarden :p Ik woon precies tussen beide in en het enige waarvoor ik eigenlijk in Leeuwarden kom is metalfestival Into The Grave haha :p

  2. Leuke lijst! Ik heb besloten dat ik graag meer van Nederland wil zien, nu ik nog een studenten ov heb. Amsterdam en Alkmaar zijn leuk 🙂 Ik vind Haarlem, Maastricht en Middelburg (en veere) ook heel leuk! Verder wil ik graag eens naar Volendam en nog eens naar Giethoorn!

Plaats een reactie