Verliefd en verloren – Lizzie van den Ham

Van uitgeverij Dutch Venture Publishing ontving ik het digitale recensie-exemplaar van Verliefd en verloren, wat drie gebundelde ebooks zijn die nu ook in paperback versie worden uitgegeven. Ik las dat er digitaal al duizenden exemplaren verkocht waren, dus hoewel chicklit niet mijn favoriete genre is, werd ik stiekem toch wel erg nieuwsgierig.

P1150468Ik wil uitgeverij DVP hartelijk bedanken voor dit recensie exemplaar! 


Algemene gegevens
Titel: Verliefd en verloren
Auteur: Lizzie van den Ham
Uitgeverij: Dutch Venture Publishing
Aantal pagina’s:

Het verhaal
Deze romantische chicklit van Lizzie van den Ham is als eboekenserie al duizenden keren verkocht op iTunes, bol.com en Kobo. Nu ook als compleet verhaal in paperbackformaat verkrijgbaar!

Wat zou je doen als de knappe jongen die je op een concertavond tegen het lijf bent gelopen en die je graag beter wilt leren kennen, plotseling in je mentorklas blijkt te zitten..? Het overkomt Gemma Visser tijdens haar eerste jaar als docente Engels op het Thorbecke College. En hoe langer zij en Julian elkaar meemaken op school, hoe moeilijker het wordt om te ontkennen dat er iets broeit tussen hen twee.

Maar meent Julian het wel zo serieus? En vindt Gemma hem leuk genoeg om haar baan ervoor op het spel te zetten?

Mijn mening
Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, ik vond dit boek helaas niet zo leuk als mijn verwachtingen waren. Misschien komt dat omdat ik chicklits over het algemeen te voorspelbaar vindt, misschien komt het ergens anders door, ik weet het niet. Toch heb ik ook zeker positieve dingen te zeggen over het boek, dus ik wil graag mijn mening onderbouwen.

Ten eerste leest het boek ontzettend snel weg. Ik vloog door de pagina’s heen door de lekkere luchtige schrijfstijl en daarom had ik het boek relatief snel uit voor een boek dat ik eigenlijk niet zo leuk vond. Het taalgebruik is vrij simpel en de zinnen lopen gewoon lekker, waardoor je bijna niet doorhebt dat je aan het lezen bent.

Maar toch heb ik ook wat kritiekpuntjes. Ik vond Gemma ten eerste ontzettend wanhopig voor een volwassen vrouw van drieëntwintig. Ze wil Julian veel te graag zien, zoekt steeds als eerste contact en heeft volgens mij nog nooit van hard to get gehoord. Daarnaast is ze naar mijn mening ook echt onnatuurlijk geobsedeerd met die jongen. Het feit dat ze gaat huilen omdat ze hem met een ander meisje ziet PRATEN ging voor mij echt veel te ver.

Er gebeurt vrij weinig in het eerste driekwart deel van het boek, eigenlijk is het gewoon steeds hetzelfde liedje: Gemma ziet Julian, ze maken wat flirterige opmerkingen naar elkaar, maar kappen het af omdat het gevaarlijk is en daarom chatten ze ’s avonds op Facebook. Oh en daarna belt Gemma met haar zus om dit hele verhaal bij haar uit te storten. Dit riedeltje lijkt zich wel de hele tijd te herhalen en werd op een gegeven moment wel een beetje langdradig, maar desondanks bleef het verhaal dus wel snel lezen.

Ook zaten er wat onnauwkeurigheden in het verhaal. Zo is het op een gegeven moment vrijdag 11 februari, en op dinsdag Valentijnsdag (14 februari), maar als je de data natelt zou dat dus eigenlijk maandag moeten zijn. Hier stoorde ik me stiekem ook wel een beetje aan, omdat zulke dingen eigenlijk niet hoeven.

Ik wil niet teveel spoilen, maar voor mij kwam de relatie tussen Gemma en Julian dus eigenlijk meer over als een obsessie dan als een gezonde, verliefde relatie. Misschien ligt het aan mij en heb ik gewoon geen gevoelens (haha, grapje), ik weet het niet. Ik had af en toe een beetje medelijden met Riana, de zus van Gemma, omdat zij elke avond weer door Gemma werd gebeld om haar te updaten over wat Julian nu weer tegen haar had gezegd. Daarnaast vond ik het personage Sofie een beetje overbodig. Dit was een vriendin van Gemma, maar zij had verder niet echt een doel in het verhaal want ze kwam maar een stuk of drie keer voor en kwam dan alleen maar eten bij Gemma of iets dergelijks.

Goed, dit boek was dus helemaal niets voor mij, maar dat betekent niet dat het een slecht boek is! Ik heb van veel blogvriendinnetjes gehoord dat zij het een heerlijk verhaal vonden. Dus als je van zoetsappige, luchtige verhalen houdt, dan zou ik het zeker een kans geven. Voor mij was het helaas geen succes dus geef ik het tot mijn spijt twee sterren.

2 sterren

Verliefd en verloren verschijnt op 15 juni voor €17,95 op bol.com

Koop bij bol.com

Houden jullie van dit soort zoetsappige chicklits?

2 gedachten over “Verliefd en verloren – Lizzie van den Ham

Plaats een reactie