De 100 – Kass Morgan

Ik was toe aan een boek dat zó goed was dat ik hem aan één stuk door zou uitlezen, en De 100 was zo’n boek. Ik begon ’s ochtends rond elf uur met lezen en rond een uur of negen ’s avonds had ik hem uit. Buiten adem en gefrustreerd omdat ik niet meteen verder kon lezen in het vervolg.

P1150816.JPG

Algemene gegevens
Titel: De 100
Auteur: Kass Morgan
Uitgeverij: Blossom Books
Aantal pagina’s:
Genre: Young Adult, Dystopie, Avontuur
Serie: De 100 #1

Het verhaal
Door een kernramp is de aarde onleefbaar geworden. De mensheid heeft zichzelf weten te redden en leeft nu in een ruimteschip dat rond de aarde zweeft. Niemand weet wanneer (of zelfs maar óf) de aarde weer leefbaar zal worden. Maar door de groeiende populatie en het opraken van de voorraden, moet er een beslissing genomen worden voordat het te laat is… De oplossing lijkt onmenselijk: 100 jeugdgevangenen worden naar de aarde gestuurd om deze te verkennen. Samen moeten ze proberen te overleven, maar wie kun je vertrouwen als je weet dat al je lotgenoten hier zitten omdat ze een crimineel verleden hebben?

Mijn mening
Ik zal jullie vast waarschuwen: ik heb eigenlijk alleen maar lof te melden over dit boek. Van tevoren dacht ik dat het zou gaan over een groep onhandelbare jongeren die met elkaar op aarde werden gedumpt en elkaar zouden afmaken, maar dit boek is zoveel meer dan dat.

Je leest het boek vanuit vier verschillende perspectieven: Clarcke, Bellamy, Glass en Wells. Drie van hen zijn jeugdgevangenen, één is een bewaker van het ruimteschip waarop de jongeren leven. Wat me gelijk opviel, is dat het woord ‘jeugdgevangenen’ voor deze drie personages een heel negatief begrip is. Alle personages hebben een heel bijzonder verhaal met hoe ze gevangen zijn genomen, wat ze gedaan hebben en wat ze daarvoor op het spel hebben gezet. Ook raken de verhalen soms met elkaar vervlochten en hierdoor kom je erachter hoe goed het geheel in elkaar zit. Ik kreeg meteen onwijs veel sympathie voor eigenlijk alle vier deze personages, omdat ze een stuk onzelfzuchtiger zijn dan dat ik van jeugdgevangenen had gedacht.

Het boek leest ontzettend snel door de fijne schrijfstijl, waardoor ik hem dus echt binnen een paar uur uit had. Maar daarna had ik lang niet genoeg van het verhaal, ik wilde meer! Het boek eindigt met zo’n enorme cliffhanger dat ik het wel uit kon schreeuwen en mijn boek tegen de muur kon gooien (jep, dan weet je dat de auteur goed haar best heeft gedaan).

De 100 laat je fantaseren over wat er zou kunnen gebeuren als er een nucleaire ramp plaats zou vinden. Ook al begon ik een dag later aan een ander boek, De 100 heeft zeker nog een paar dagen door mijn hoofd gespookt en nu ik deze recensie schrijf krijg ik alle feels weer volop, haha. Het tweede deel komt volgende week binnen en kan niet wachten om te lezen hoe het verhaal verder gaat. Ik geef De 100 vijf sterren!

5 sterren

De 100 is voor €16,99 te koop op bol.com

Koop bij bol.com

Wat vinden jullie van de serie van Kass Morgan? En hebben jullie de gelijknamige TV serie al gezien?

 

4 gedachten over “De 100 – Kass Morgan

Plaats een reactie