De IJzeren Prinses – Cassandra Clare

Onderweg naar Ierland begon ik aan het laatste deel van de Helse Creaties: de IJzeren Prinses. Ik was een beetje bang voor het einde van deze serie, maar tegelijkertijd kon ik ook niet wachten met lezen, want wauw wat is deze serie goed! Het laatste deel heeft me omver geblazen en zelfs doen laten huilen, wat in dit geval zeker een goed teken is!

Afbeeldingsresultaat voor de ijzeren prinses

Algemene gegevens
Titel: De IJzeren Prinses
Auteur: Cassandra Clare
Uitgeverij: Moon
Aantal pagina’s: 512
Genre: Young Adult, Romantiek, Fantasy, Historische fictie
Serie: De Helse Creaties #3

Het verhaal
Axel Mortmain wil De Helse Creaties, een leger van meedogenloze wezens, inzetten om de schaduwjagers te vernietigen. Om zijn plannen ten uitvoer te kunnen brengen, heeft hij echter nog één iemand nodig: Tessa Gray.

Als Mortmain Tessa ontvoert, doen Jem en Will – de twee jongens die het meest van haar houden – er alles aan om haar te redden. Ondertussen realiseert Tessa zich dat zijzelf de enige is die haar kan redden. Maar kan één meisje alleen een heel leger overwinnen?

Mijn mening
Ik was eigenlijk doodsbang om aan dit boek te beginnen, want ik wist dat Tessa in dit boek de keuze tussen Jem en Will zou moeten maken, omdat dat nou eenmaal onvermijdelijk was. Van tevoren had ik al een beetje bedacht wat er zou kunnen gebeuren: namelijk dat Jem zou sterven aan zijn ziekte en Tessa dan bij Will zou eindigen. Ik ben vanaf het eerste boek al ‘team’ Jem geweest dus ik was niet echt blij met deze voorstelling, maar dat leek mij het meest voor de hand liggende.

En juist dat is hetgeen was Cassandra Clare zo goed doet. Niets is namelijk voor de hand liggend in dit boek. Steeds als je net door denkt te hebben hoe alles in elkaar zit, blijkt het toch weer helemaal anders te zitten. En dat vind ik heerlijk, want zo bleef het boek me maar verrassen op steeds weer nieuwe manieren.

Mede hierdoor, maar ook door de soepele schrijfstijl, vloog ik door het boek heen. Het heeft dan wel veel bladzijden, ik had het niet eens door. Binnen drie boeken ben ik van alle personages gaan houden alsof het mijn eigen familie of vriendenkring was. Bij elk verlies werd ik verdrietig, bij elke winst kon ik mijn geluk niet op. De personages zijn zo ontzettend levensecht (niet alleen de hoofdpersonages, maar ook iedereen er omheen) dat het zo realistisch voelde tijdens het lezen en ik daarom het boek maar niet weg kon leggen.

Het verhaal zit ook weer bordevol spanning, plottwists, romantiek, verdriet, geluk en nog veel meer. Er zitten gewoon zó veel elementen in het boek die allemaal perfect op elkaar aansluiten! Je kan bang zijn dat al deze elementen misschien te veel van het goede worden, maar dit vond ik absoluut niet het geval.

Eigenlijk heb ik alleen maar lof over dit boek. Het is alles wat ik hoopte, en meer! Ook werd er aan het einde een prachtig bruggetje naar de Kronieken van de Onderwereld gemaakt, waardoor ik stiekem enorm veel zin heb om in die serie verder te lezen! Maar helaas: de rest van die boeken liggen in Nederland en dat zal dus nog even op zich moeten wachten.

Ik geef de IJzeren Prinses een volle vijf sterren en zou dit boek aan iedereen willen aanraden die houdt van historische fictie, gemengd met een spannend avontuur, knappe jongens, krachtige vrouwen, onverwachtse wendingen en meer!

5 sterren

De IJzeren Prinses is voor €19,99 te koop op bol.com als fysiek exemplaar, en voor maar €4,99 als ebook.

Koop bij bol.com

Heb jij De Helse Creaties ook gelezen? Vond jij ze net zo goed als ik? 

4 gedachten over “De IJzeren Prinses – Cassandra Clare

  1. Dat je dit boek durfde lezen tijdens het reizen, in het OPENBAAR! hahahaha.. Ik heb zoooo HARD gejankt met dit boek. En ik jank nog steeds KEIHARD tijdens het herlezen (Las de trilogie nu al zo’n 8x ? hihi) maar Cassandra Clare weet echt hoe ze moet schrijven ja. Ze is zooo goed in het neerzetten van personages en het emotionele aspect rondom de personages en hun relaties onderling. En ik heb nog nooit zo’n perfecte LOVE-TRIANGLE gelezen in een serie als met deze. Alle andere love-triangles (waar ik normaal sowieso al niet zo’n fan van ben) zijn echt verpest voor mij omdat Clare Will/Tessa/Jem heeft gecreëerd hihi. Tot op heden heb ik er nog steeds geen recensies van kunnen schrijven. Ik weet gewoon niet waar te beginnen.. Maar jeetje, wat hebben deze boeken mij hard geraakt. Wat jij zegt, de personages worden als vrienden/familie voor je en je gaat zo intens van ze houden dat alles wat ze meemaken voelt alsof je het Zelf meemaakt tot in het diepst van je ziel. En dan ook nog die freaking amazing setting, in het Victoriaans London.. Hierdoor voelen deze boeken sowieso al volwassener aan dan The Mortal Instruments bv en zijn ze ook heel uniek en origineel op hun eigen manier t.o.v. van TMI. Echt, my god, wat een geweldige trilogie is dit. Ik kan gewoon geen woorden vinden om deze boeken recht aan te doen ❤ ❤ ❤
    *valt het op dat ik nogal ehm… obsessed ben met TID? hihi*

Plaats een reactie