The Handmaid’s Tale – Margaret Atwood

Voor mijn Contemporary Women’s Writing module moest ik The Handmaid’s Tale lezen. In eerste instantie had ik het pdf bestand op mijn ereader gezet, maar ik vond het boek halverwege zo leuk dat ik het besloot te kopen in de boekhandel op de campus. Deze klassieker gaat over een dystopische wereld waar vrouwen op een wel hele bijzondere manier ondergeschikt zijn aan de man.

The Handmaid's Tale.JPGAlgemene gegevens
Titel: The Handmaid’s Tale
Auteur: Margaret Atwood
Uitgeverij: Vintage Publishing
Aantal pagina’s: 336
Genre: Klassieker, Dystopia

Het verhaal
Offred is a Handmaid in the Republic of Gilead. She may leave the home of the Commander and his wife once a day to walk to food markets whose signs are now pictures instead of words because women are no longer allowed to read. She must lie on her back once a month and pray that the Commander makes her pregnant, because in an age of declining births, Offred and the other Handmaids are valued only if their ovaries are viable. Offred can remember the years before, when she lived and made love with her husband, Luke; when she played with and protected her daughter; when she had a job, money of her own, and access to knowledge. But all of that is gone now…

Brilliantly conceived and executed, this powerful evocation of twenty-first century America gives full rein to Margaret Atwood’s devastating irony, wit and astute perception.

Mijn mening
Bij klassiekers heb ik altijd dat ik even in moet komen in het verhaal. De schrijfstijl is altijd net even wat anders dan ik gewend ben, omdat het natuurlijk wat ouder is. Toch is The Handmaid’s Tale nog redelijk recent, want Margaret Atwood heeft deze in 1985 geschreven.

Het verhaal gaat over Offred. Dat is niet haar echte naam, want die is verboden. Haar naam Offred laat zien dat zij eigendom is van de Commander, Fred. Het doel van Offred is simpel: gezonde kinderen baren. Als haar dat niet lukt wordt ze bestempeld als ‘Unwoman’ en weggestuurd naar de Koloniën, of opgehangen.

Dit is natuurlijk best wel heftig en echt een dystopische wereld, waardoor mijn aandacht meteen getrokken werd. Je leest mee vanuit de ogen van Offred en daardoor kom je ook haar gedachten te weten over hoe dingen geregeld zijn in de Republiek van Gilead.

Wat ik interessant vond aan dit boek, is dat je het nieuwe regime meemaakt terwijl het eigenlijk nog in de kinderschoenen staat. De meeste dystopische boeken die ik lees gaan over samenlevingen die al honderd jaar of meer een nieuw, dystopisch regime hebben. In dit boek lees je echter uit de ogen van Offred hoe zij de overgang van de Verenigde Staten naar Republiek Gilead heeft meegemaakt, en dat vond ik ontzettend interessant.

Ik wil niet teveel spoilen over hoe het er precies aan toe gaat in Gilead, maar ik kan je vertellen dat het geen pretje is, vooral niet voor vrouwen. Maar dit maakt het juist zo interessant om over te lezen.

Het einde is nogal open, wat ik aan de ene kant heel vervelend vond, maar aan de andere kant paste het ook wel bij het verhaal. En na het verhaal zijn er ook nog ‘historical notes’ ingevoegd van een vergadering van raadsleden buiten Gilead, die het verhaal van Offred gevonden hebben. Dat was ook heel origineel en vond ik echt een grote toevoeging.

The Handmaid’s Tale is een klassieker die iedereen zou moeten lezen, man en vrouw. Het heeft me echt aan het denken gezet en ook toen ik het boek uit had heb ik er nog een paar dagen in mijn hoofd mee rondgelopen.Ik zou hem zeker nog een keer willen lezen over een tijdje, want ik ben er zeker van dat ik dan nog veel meer ontdek dan ik nu heb gedaan. Ik geef The Handmaid’s Tale vier sterren!

4 sterren

The Handmaid’s Tale is voor €11,80 te koop op bol.com

Koop bij bol.com

Wat vond jij van deze klassieker? 

6 gedachten over “The Handmaid’s Tale – Margaret Atwood

  1. Toch raar om een boek uit de 80er jaren al als klassieker te bestempelen. Maar dat is een leeftijdsding :S Voor mij is iets klassiek als het van voor de WWII is. Of van voor de vorige eeuwwisseling. Jane Austen, dat is een klassieker. Maar ok, time moves on, en wij dus ook.
    Atwood is een geweldige schrijfster. Maar ik raad je aan om ook eens naar Ursula Le Guin te kijken. Dat ligt dan misschien iets meer in het klassieke, hoewel ook zij nog leeft.
    Ja. Voor een klassieke roman moet de auteur eigenlijk overleden zijn, in mijn beleving. Wat errug, he? 😛

Plaats een reactie