Dreiging & Duisternis – Leigh Bardugo

Meer dan een jaar geleden, in juli, las ik het eerste deel van De Grisha serie, Schim & Schaduw. Ik weet nog dat ik toen enorm verrast werd door de originaliteit van het boek, want het gaat over een soort magisch oud-Rusland, en dat had ik nog nooit eerder gezien. Toch had ik op één of andere manier nooit het tweede deel opgepakt, tot vorige week! Vond ik het tweede deel net zo verrassend?

Dreiging en duisternis

Algemene gegevens
Titel: Dreiging en Duisternis
Auteur: Leigh Bardugo
Uitgeverij: Blossom Books
Aantal pagina’s: 432
Genre: Young Adult, Fantasy
Serie: De Grisha #2

Het verhaal
Opgejaagd door het Eerste en Tweede Leger en achtervolgd door nare herinneringen, probeert Alina samen met Mal een nieuw leven op te bouwen in een onbekend land. Ze moet haar identiteit als Lichtheerseres verborgen houden om niet gevonden te worden door haar tegenstander, de Duisterling.

Alina kan haar verleden en toekomst helaas niet lang blijven ontvluchten. Met behulp van een beruchte vrijbuiter, weet Alina veilig terug te keren naar Ravka. Ze is vastberaden om te vechten tegen de duistere krachten die zich in het land verzamelen. Maar terwijl haar magische krachten groeien, glijdt Alina verder en verder af in het gevaarlijke spel van de Duisterling –en verder weg van Mal.

Alina moet kiezen tussen haar land, haar macht en de liefde waarvan ze altijd dacht dat hij haar op het juiste pad zou houden.

Mijn mening
Omdat ik het eerste deel zo’n tijd geleden had gelezen, had ik een beetje moeite met inkomen in het verhaal. Veel namen was ik vergeten, en ook sommige gebeurtenissen waren te ver weggezakt. Gelukkig kwam het beetje bij beetje weer terug en al snel zat ik goed in het verhaal en wilde ik maar door blijven lezen!

Alina heeft eindelijk haar kracht omarmd en ze is niet meer zo hulpeloos als ze in het eerste deel was. Dat vond ik fijn, want ik hou niet van zwakke vrouwelijke personages. Ik irriteerde me alleen wel aan Mal, want hij had veel te veel zelfmedelijden en ik vond het ook irritant dat hij niet kon accepteren dat Alina niet meer dat hulpeloze meisje van vroeger was.

In dit tweede deel worden we voorgesteld aan een aantal nieuwe personages. Met name Sturmhond, een kaperkapitein, stal vanaf het begin van het verhaal mijn hart. Hij is ontzettend grappig, zelfverzekerd en ja, knap. Ik shipte hem al vanaf het begin met Alina, want hij is tenminste niet zo’n zeikerd. Ook de Duisterling speelt in dit boek natuurlijk weer een grote rol, en hoe slecht het ook is, ik voelde me nog steeds tot hem aangetrokken. De manier waarop hij beschreven wordt is gewoon te mysterieus en sexy!

Eigenlijk gebeurt er in het middendeel van het boek niet zo heel veel, maar toch wilde ik blijven doorlezen. En ik ging dan ook snel door de pagina’s heen. Toen ik ongeveer op 85% van het boek was, begon ik te denken: ‘gaat er nu nog wat gebeuren?’ en ja hoor, precies op dat moment barstte de strijd los. Op een enorm onverwachtse manier die ik totaal níet had zien aankomen. Inclusief gruwelijkheden en grote verliezen, maar natuurlijk ga ik daar niet over spoilen.

Al met al een heerlijk boek om te lezen als je een boek wilt lezen die je niet meer los zal laten. Ik vond hem ook perfect om te lezen tijdens de winterdagen, want ook al speelt het verhaal zich niet helemaal in de winter af, ik kreeg er wel een winters gevoel van! Ik geef Dreiging & Duisternis vier sterren.

4 sterren

Dreiging en Duisternis is voor €17,99 als hardcover te koop op bol.com, en voor €9,99 als ebook.

Koop bij bol.com

Wat vind jij van de Grisha serie? 

Plaats een reactie