Tweedehands Vleugels – Vanessa Gerrits

Een paar maanden geleden ontving ik een recensie exemplaar van Tweedehands Vleugels van Vanessa. Zo stoer: zij heeft dit boek gewoon in haar eentje uitgegeven! Ik was heel benieuwd naar het verhaal, want het klonk super én ik had er al goede recensies over gelezen.

Tweedehands vleugels

Algemene gegevens
Naam: Tweedehands Vleugels
Auteur: Vanessa Gerrits
Uitgeverij: Brave New Books
Aantal pagina’s: 366
Genre: Fantasy, Romantiek, Paranormaal
Serie: Vleugels Trilogie #1

Het verhaal
Liefde kan je vleugels geven … of nemen.

Max heeft nieuwe vleugels nodig. En als Kraai – een wezen dat deels mens, deels monster en deels machine is – kan dat alleen maar door ze te stelen van een ander gevleugeld wezen.
Een Beschermengel bijvoorbeeld.

Iemand zoals Lucy.

Lucy verliest alles met haar vleugels: haar vrijheid, haar carrière en mogelijk zelfs de ziel van haar Bestemmeling. Maar één veer blijkt genoeg om haar leven terug in handen te krijgen …

Elk met een verborgen agenda, sluiten de Engel en de Kraai een ongewone alliantie. Er staan levens, harten en vleugels op het spel.

Maar wat win je als je verliest? En is het het waard?

Mijn mening
Ik vond Tweedehands Vleugels een heerlijk boek om te lezen. Het is heerlijk om te lezen vanuit het oogpunt van een Engel: een lief, onschuldig meisje dat met iedereen het beste voorheeft.

Het verhaal begint op een crisispunt: Lucy haar vleugels worden op een nacht afgesneden door een Kraai. Een Kraai is het tegenovergestelde van een Engel: slecht, egoïstisch en nog veel meer.

Maar Max is.. anders. Hij lijkt zich zorgen te maken om dingen, om Lucy. En daar is eigenlijk waar het verhaal mee begint. Max voelt zich schuldig over het afpakken van Lucy’s vleugels, terwijl Lucy probeert te leven met de beperking die Max haar heeft gegeven.

Het verhaal vond ik erg goed en beeldend geschreven. Ik kon echt merken dat Vanessa het verhaal met liefde geschreven heeft, ik had het idee dat er over elke zin was nagedacht, om het zo mooi mogelijk te laten klinken, maar dan wel op een natuurlijke manier. Hierdoor kon ik me snel inleven in de personages.

Qua worldbuilding had ik soms nog een beetje moeite met het verhaal. Van Nieuw-Anvers en Groot-Bruxelois snap ik dat deze op Belgische steden geïnspireerd zijn, maar qua tijd en omgeving had ik af en toe een beetje moeite met inbeelden. Ik kon niet helemaal goed afleiden in welke tijd het verhaal zich afspeelde, maar ik gok ergens ver in de toekomst, want Lucy met haar 100 jaar had niet meegemaakt dat het gras ooit groen was geweest en de hemel blauw. Het is dus een soort post-apocalyptische wereld (denk ik?), maar voor mij had dat nog wel iets beter naar voren mogen komen.

De personages vind ik echt ge-wel-dig. Vanaf het eerste moment viel ik als een blok voor Max, en had ik veel empathie voor Lucy. Eerst was ik een beetje bang dat ze een ‘huilend meisje’-personage zou zijn, maar gelukkig werd later duidelijk dat ze niet op haar mondje gevallen was en dat ze best voor zichzelf kon opkomen.

Ook de andere personages vond ik allemaal goed bedacht. Je ziet door bepaalde karaktereigenschappen meteen of iemand Kraai of Engel is. Daarnaast is het slim van Vanessa dat ze Engelen dubbele namen heeft gegeven, want zo zijn ze makkelijker te onderscheiden van de Kraaien én dit klopt met hun oorsprong, die in de Bijbel te vinden is.

Iets waar ik soms een klein beetje moeite mee had, al was het een klein beetje, is dat je merkte dat de schrijfster Vlaams is. Hier is natuurlijk niets mis mee, maar door sommige woordkeuzes en zinsbouw merkte ik het wel en moest ik een zin soms twee keer lezen om hem te begrijpen. Nu vind ik Vlaams op zich hartstikke lijken op het Nederlands, en het kwam ook niet vaak voor dat ik er echt moeite mee had, maar ik vond het wel ‘jammer’ als zo’n stoere jongen als Max opeens ‘Komaan’ zegt. Daardoor kreeg ik meteen zo’n lief, Vlaams stemmetje in mijn hoofd, haha.

Voor de rest is het hele ‘liefdesgedoe’ misschien een beetje cliché met de love triangle, maar hé, soms is het gewoon fijn om zo’n boek te lezen. Daarnaast is de rest van het verhaal wel origineel, dus dat maakte het helemaal goed voor mij.

Ik heb echt genoten van Tweedehands Vleugels en ben benieuwd naar het vervolg. De fijne personages, gebeurtenissen en de dosis romantiek zorgde ervoor dat ik dit boek vier sterren geef!

4 sterren

Tweedehands Vleugels is voor €3,99 als ebook te koop op bol.com.

Koop bij bol.com

Heb jij Tweedehands Vleugels gelezen?

6 gedachten over “Tweedehands Vleugels – Vanessa Gerrits

Plaats een reactie